זריקת מרץ: מהפכת CBT ליועצים חינוכיים, צוות החינוך המיוחד ופסיכולוגים חינוכיים בתכנית שיא בייעוץ של מכון פסגות

CBT היא פסיכותרפיה מובנת ושיטתית, לטווח קצר יחסית, הנותנת מענה למגוון רחב של בעיות. הגישה מונחת פעולה, מעשית ויישומית העוזרת לתלמיד – המטופל להשיג עצמאות, הקלה למצוקתו, ויכולת התמודדות טובה יותר עם קשיים וסוגיות בחייו.

הוא לומד שלב אחרי שלב להציב יעדים אישיים, לבחון את התקדמותם לאורך התהליך ובסופו של דבר לפתור באופן עצמאי בעיות שאיתן יתקל בעתיד.

זריקת מרץ: מהפכת CBT ליועצים חינוכיים, צוות החינוך המיוחד ופסיכולוגים חינוכיים בתכנית שיא בייעוץ של מכון פסגות

רוצה שניצור איתך קשר?

    חשוב לעמוד, תחילה, על חשיבות ויתרונות לעבודה טיפולית בגישת ה – CBT במסגרות החינוך הפורמאליות והבלתי פורמאליות. השימוש ב – CBT בבתי ספר הוא ייחודי בכך שהתלמיד מרגיש נוח ללמוד מיומנויות בסביבתו הטבעית. היועצת/ מורה/ גננת/ פסיכולוג חינוכי, עוזרים להם לקבל תובנות למחשבות השליליות שלהם.

    להסיק מסקנות ולקבל כלים כיצד לשנות את חשיבתם והתנהגויותיהם השליליות. יחד עם זאת, דרך צוות המומחה לטיפול- CBT בבי”ס, יכול גם למלא תפקיד להכוונה ממוקדת עבודה בשיתוף פעולה עם הילד והוריו (כולל הדרכת הורים) כדי לאבחן את הבעיה, ולפתח תכנית טיפול אינדיבידואלית ו/או קבוצתית.

    “כאשר התלמיד עובד באופן מובנה, מכוון מטרה, ההערכה העצמית ותחושת המסוגלות וכישוריו של הילד והנער גדלים. זאת ככל שהוא לומד ומתרגל מיומנויות חדשות ואסטרטגיות לפתרון בעיות שנלמדו על ידי המטפל” (Amber Spicer 2006)

     

    CBT כמוקד לשינוי ולהעצמה

    בשיחה עם מרב ברקבי-שני, מנהלת אקדמית של מכון פסגות לפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), מספרת לנו על גישת ה – CBT וייחודיותה של התכנית שיא בייעוץ: “פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית הינה תרפיה עכשווית המאמינה שניתן ליצור שינוי באמצעות למידה, תרגול ויישום של הכלים הטיפוליים.

    גישה טיפולית זו מאמינה שלכל אדם, באשר הוא, יש כוחות בהם ניתן להשתמש כמוקד לשינוי ולהעצמת היכולות. הגישה מתמקדת בהווה ואילו העבר נבחן במטרה לחולל שינוי בהווה ובעתיד. הטיפול ממוקד מטרות ומתבסס על ידע מחקרי נצבר, כאשר הקשר הבין-אישי שנוצר בין המטפל למטופל הינו מרכיב חשוב, אך לא בלעדי, בתהליך הטיפולי”.

    CBT כגישה פסיכו-חינוכית נמצאת בהלימה לתפקידם של יועצים ופסיכולוגים חינוכיים. יתרונותיה בכך שהיא מתמקדת בתיאוריות ובדרכי טיפול יעילים להתמודדות עם אתגרים ומשברים המתרחשים במעגל החיים הטבעי של : הילד והנער, משפחתו ומערכות החינוך.

    זאת, תוך תפיסת הסביבה הקרובה כמודל המשפיע על הפרט ואת הדמויות בסביבה כסוכנים לשינוי. הגישה חותרת לתכנון, הערכה ובדיקת תוצאות על רקע מטרות אישיות וחברתיות”, מסבירה ברקבי-שני.

     

     CBT ליועצים חינוכיים, אנשי החינוך המיוחד ופסיכולוגים חינוכיים

    מכון פסגות מציע לכם, בחסות מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה, תכנית ייחודית “שיא בייעוץ CBT מוכרת ע”י איט”ה ועומדת בסטנדרטים של EACBT – Therapies Cognitive & Behavioral of Association European.

    התוכנית משלבת בין צורכי אוכלוסיות היעד: ילדים, נוער, משפחות ומערכת החינוך. בשיחה עם ד”ר וגנר לינדה – מנהלת המגמה בשיא ביעוץ, יועצת חינוכית, ומדריכה ארצית באגף לחינוך מיוחד בתחום ההפרעות הנפשיות.

    מוסמכת בטיפול משפחתי ומומחית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ומדריכה מוסמכת. היא מרחיבה על ייחודיותה של התוכנית: “מטרת התוכנית להבין את התפיסה הפילוסופית של ה -CBT על כל דורותיה ולהקנות כלים יעילים להתערבויות טיפוליות: כלים המשלבים טיפול ממוקד וקצר מועד.

    הגישה רואה את המטופל כשותף שווה ואקטיבי בטיפול. הנושאים מתמקדים בהווה בראייה לעתיד, תוך שימוש בכלים מגוונים ובכוחות ובחזקותיו של המטופל וסביבתו”.

    ד”ר וגנר מוסיפה “שהייחודיות בתוכנית של פסגות מתבססת על כך, שקיים קשר בלתי נפרד בין גישות פדגוגיות לבין השפה הטיפולית של ה-CBT.

    משמע, שהגישה ההתנהגותית קוגניטיבית היא גישה פסיכוחינוכית הגורסת שניתן ליצור שינוי באמצעות למידה, תרגול ויישום של מיומנויות חברתיות, מיומנויות שליטה עצמית, מיומנויות פתרון בעיות ופרשנויות אלטרנטיבות לעיוותים קוגניטיביים המובילים להתנהגות בלתי מסתגלת.

    במהלך הלמידה ובתרגולים נתייחס לנושאים, דילמות ודוגמאות הלקוחים מחיי היומיום של הילד והתבגר, המשפחה והמסגרת החינוכית/ נלמד לתת מענה לקשיים ע”י מתן דרכי עבודה ותגובה, כלים, מיומנויות ממוקדות ויעילות בעבודה פרטנית ו/או קבוצתית. התערבויות שיקדמו את המטופל בתחום החשיבתי, רגשי, התנהגותי, חברתי ועוד”.

     

    תכנית לימודים ייחודית: שיא בייעוץ

     במסגרת השנה הראשונה ללימודים בתוכנית שיא בייעוץ תוכלו ללמוד מגוון מודלים, המבוססים על התאוריה הקוגניטיבית התנהגותי. הכולל את המודל של אהרון בק, טיפול רציונלי-אמוטיבי על פי אלברט אליס, עקרונות הגישה ההתנהגותית, מסוגלות עצמית ולמידה חברתית, הריאיון המוטיבציוני, תיאוריית שני משתנים לרגש, מודל עיבוד אינפורמציה, תיאוריית ויסות רגשי, שליטה עצמית, פתרון בעיות והמודל המאחד.

    במקביל ללמידת הבסיס התיאורטי, מעניקה התוכנית התנסות במבחר דרכי התערבות וטכניקות בטיפול. הכולל: ראיון ראשוני, החוזה הטיפולי, איסוף אינפורמציה, המשגת הבעיה, הסברים פסיכו-חינוכיים, הגדרת מטרות ובניית תכנית התערבות. שלבי טיפול, ניתוח מקרים, זיהוי רגשות ותחושות גופניות, מיומנויות וויסות רגשי ושליטה עצמית ותרגול פתרון בעיות.

    כבר במחצית השנייה של השנה תתנסו בפרקטיקה בליווי הדרכה.

    בשנה השנייה התוכנית ממוקדת במתן כלים מעשיים, פרוטוקולים להתערבויות טיפוליות ע”פ גישת ה – CBT. נערוך הכרות עם בעיות והפרעות שכיחות כגון: הפרעות רגשיות נפשיות, מיומנויות חברתיות, הפרעות חרדה, דכאון, OCD, דימוי גוף והפרעות אכילה, בעיות תקשורת, פוסט-טראומה, בעיות קשב וריכוז, פגיעות מיניות, טריכוטילומניה (תלישת שיער) ועוד.

    כמו כן, נכיר את עקרונות גישות הדור השלישי ב-CBT כגון: מיינדפולנס, DBT, פסיכולוגיה חיובית, אקט ACT, סכמה תרפיה ועוד.

    הקליקו כאן לפרטים נוספים על תכנית שיא בייעוץ של מכון פסגות בחסות מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה

    רוצה שניצור איתך קשר?