טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון אצל מתבגרים עם הפרעת קשב

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון אצל מתבגרים עם הפרעת קשב / היפראקטיביות ADHD , הנמצאים בסיכון מוגבר לחוות סימפטומים של דיכאון בילדות ובגיל ההתבגרות. ה- CBT הינו טיפול התנהגותי קוגניטיבי ממוקד בזמן וממוקד בהפחתת סימפטומים. הטיפול מאפשר בניית יכולת התמודדות כדי למנוע או לרווח את הגלים הדיכאוניים.

המטרה להגביר תפקוד כיוון שקיימת ירידה במספר תחומים. הדגש בטיפול הוא על ה”כאן ועכשיו” והעבר מסייע להבנה. חיוני לתת כלים על מנת שיוכל המטופל לטפל בעצמו ולמנוע הישנות וזיהויי מוקדם של גל. לצורך מניעת הישנות מרווחים את המפגשים ועושים מעקב לאורך זמן.

הטיפול בנוי מ – 12 מפגשים ב – 2 שלבים:

  • שלב אקוטי הפחתת סימפטומים.
  • שלב ביסוס מיומנויות ומניעת הישנות.

– בטיפול עוזרים לבחון את המחשבות והאמונות הבסיסיות הרלוונטיות לדיכאון.
– מסתייעים במשפחה לצורך עזרה בהפעלה ותרגול.
– לומדים טכניקות של פתרון בעיות.
– מדריכים את המטופל למצוא התנהגויות יעילות.
– בין הפגישות המטופל נדרש לתרגל את המיומנויות שנלמדו בפגישה.
– בטיפול מתרגלים מיומנויות תקשורת (ניהול דיאלוגים).
– סיוע בפתרון קונפליקטים במשפחה.

רוצה שניצור איתך קשר?

    שיעורי הדיכאון גבוהים פי 5.5 אצל אלו שמאובחנים כסובלים מהפרעות קשב מאשר אלו שללא הפרעת קשב והיפראקטיביות.
    כיום פותחה התערבות מונעת של דיכאון לדוגמא עבודה עם ילדים ומתבגרים שסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות ומהפרעת התנהגות, כיון שמשתנה זה תורם לקשר שלילי בין ההורה והילד והתוצאה תמיכה משפחתית נמוכה. תמיכה משפחתית נמוכה היא משתנה מתווך בין ADHD ותסמיני דיכאון.

    כמו כן מודלים התנהגותיים של דיכאון מניחים כי קושי במיומנויות חברתיות ושיעורים נמוכים של חיזוקים חיוביים מותנים מפעילים סימפטומים גופניים של דיכאון. כך נמצא שככל שתגבר הפעילות של הילד והמתבגר תהיה ירידה בסימפטומים של הדיכאון. ככל שהילד והמתבגר יחוו אירועים חיוביים ביחסים הבינאישיים משמעותיים ויקבלו תמיכה משפחתית, הסימפטומים הדיכאוניים ימנעו או יפחתו.

    ניתן להיעזר גם ב- “ארץ יצורי הנפש”,  כלי טיפולי ייחודי, שמטרתו לחזק את הדימוי העצמי ואת היכולת לוויסות רגשי והתנהגותי אצל ילדים ומבוגרים כאחד.