טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעה טורדנית – כפייתית / טיפול ב- OCD

OCD מופיע אצל 1-2% לאורך החיים באוכלוסייה הכללית. המחלה מתפרצת באמצע גיל ההתבגרות עד סוף שנות העשרים. OCD יכול להתפרץ באופן הדרגתי או כתגובה לגורם דחק ואירועי חום טראומטיים. בדרך כלל OCD מופיע עם עליות וירידות של התסמינים ולאורך החיים רק אצל 20% יש החלמה מלאה של הסימפטומים.

כיוון שכך, OCD משפיע על התפקוד התעסוקתי והחברתי ויכול לשבש את התפקוד המשפחתי ושל מערכות היחסים. 65-85% מהסובלים מ OCD יחוו דיכאון מג’ורי שיחמיר את הסימפטומים האובססיביים.

פוביה חברתית, פוביה ספציפית דיסמורפופוביה וטיקים מופיעים בשכיחות גבוהה.

רוב הסובלים מ-OCD אינם פונים לטיפול. בד”כ יפנו לטיפול רק אחרי 2-7 שנים. מרגע ההתפרצות, 30% מסרבים לחשיפות ומניעת תגובה ו-22% נושרים במהלך הטיפול. הסיבה היא אמונה של הסובלים שהם מסוגלים להתמודד עם הבעיות שלהם בעצמם או שהם מתביישים.

הם מיחסים חשיבות למחשבה ומעריכים באופן מוגזם שהאיום או הנזק התרחשו. הם מאמינים שהם יכולים לשלוט במחשבות, לעיתים מאמינים שלא יוכלו לתפקד במצבי חוסר וודאות או מאמינים שהכרחי לעשות דברים בצורה מושלמת.

החשיבה במצבים האובססיביים מובילה לבלבול בין אפשרויות דמיוניות לבין המציאות. הם נוטים להוציא את העובדות מהקשרם, מסתמכים על רצפים דמיוניים, היסקים הפוכים ופקפוק בתפיסות מקובלות. חשיבות כזו מעצימה את האופי המאיים של החשש האובססיבי.

שמתעוררות האובססיות, קיימת גם עוררות פיזיולוגית מוגברת.

הסובלים מ-OCD מיחסים משמעות מוגזמת לנזק או לסכנה לעצמי או לזולת. הסובל מנסה “לשלוט” או לנטרל וזה מגביר את המצב האובססיבי. הסובלים מ OCD משתמשים במספר טכניקות של נטרול, טקסים, המנעויות, שינון משפטים בלב, חסימת מחשבות, רציונליזציה, הסחת דעת, החלפת מחשבות, ענישה עצמית, הרגעה עצמית וחיפוש אחרי אישור מהאחר.

מאמצי הנטרול יעילים לזמן קצר בלבד. בסופו של דבר זה יגביר את הדחיפות והעוצמה של האובססיות, ותשומת הלב והזמן המוקדש לכך. הפגיעות בעקבות ה- OCD הן ארוכות טווח וקיימת פגיעה בהערכה עצמית.

נחזור להתחלה. מה זה OCD ?

OCD היא הפרעת חרדה שהסימפטומים העיקריים שלה הם אובססיביות או קומפולסיות שגוזלת לפחות שעה ביום ו/או גורמת למצוקה ניכרת או לפגיעה בתפקוד אצל 74% – 91% מאלו הסובלים מ OCD נראה גם אובססיביות וגם קומפולסיות.

יש קשר פונקציונלי בין אובססיות לקומפולסיות. האובססיות מתבטאות כשיש עליה משמעותית בחרדה, במצוקה בתחושת אשמה, ובעקבותיהן באות הקומפולסיות שמטרתן להפריע או למנוע את החרדה או את אי הנוחות שגורמת האובססיה.

אובססיות מתבטאות במחשבות, דימויים או דחפים חוזרים ונשנים שמעוררים מצוקה והם חודרנים. התכנים האובססיביים יכולים להיות גם אידיו-סנכרטים ומה שעוצר אותם הוא ההתנסות האישית, השפעות חברתיות תרבותיות ואירועים משמעותיים בחיי הסובל.

מהי אובססיה?

לא כל מחשבה שנתקעת בראש ומפעילה את המוח היא אובססיה הקשורה להפרעה כפייתית. בהפרעה כפייתית המחשבה האובססיבית כל כך מחרידה שעל הסובל לבטל את המחשבה ואת רוע הגזירה.
מתי מחשבה תוגדר כהפרעה אובססיבית? מחשבות אובססיביות הן מחשבות המתוארות במגוון צורות: חלקן נחוות כתמונות המופיעות בראש, דימויים, זכרונות, דחפים חוזרים ולא רצויים ומחשבות חוזרות על דאגות עתידיות.
צפו בסרטון הבא והבינו מהי אובססיה:

אובססיות שכיחות

  1. חשש מפני לכלוך וזיהום 50%
  2. חשש ממחלות וחיידקים 42%
  3. ספק לגבי ביטחון (“האם סגרתי את הגז?”)
  4. חשש מאלימות פיזית או פציעה
  5. התנהגות מינית לא מקובלת 24% (“האם אני נמשך לילדים?”)
  6. ספק לגבי שמירת מצוות או מוסריות (“האם התפללתי?”) 10%
  7. סדר, סימטריה, דיוק, מספרים 32%

בדרך כלל הסובל מבין שהמחשבה מוגזמת, לא הגיונית ואפילו שטותית.

מהי קומפולסיה?

קומפולסיות הן התנהגויות גלויות שחוזרות על עצמן (טקסים) או תגובה סמויה. יש דחף לבצען למרות שהסובל שואף להתנגד. לדוגמא רחיצת ידיים, בדיקות, חזרה בלב על מילים, משפטים, בדיקות חוזרות ונשנות 61% רחצה וניקיון 50% חיפוש אחר הרגעה 34%. גם אגרנות נחשב לקומפולסיה 18%.

80% מאלו שסובלים מ-OCD סובלים גם מקומפולסיות מחשבתית.

פעמים רבות אנשים לפני טיפול לא יהיו מודעים למחשבות האובססיביות או לתגובות המרגיעות שקורות במחשבותיהם. לעומת זאת, יבלטו הרבה פעמים הדברים שמפריעים להם או לסביבה: משך הזמן שהם יהיו עסוקים במחשבות או משך הזמן שיהיו עסוקים בפעולות שונות שנועדו לבטל מחשבות או אסון או חשש מפגיעה שעלולים לקרות.

בסרטון בא תמצאו הסבר מקיף על קומפולסיות במסגרת הפרעה טורדנית כפייתית:

למה יש חזרתיות בקומפולסיות?

מחשבות אובססיביות גורמות לתגובות התנהגותיות שנותנות ביטחון או תחושת וודאות, כאשר לפעמים ההתנהגות היא הימנעות ממצבים מסוימים. תגובות אלו נקראות קומפולסיות. האובססיה מלווה פעמים רבות ברגשות שונים, בין היתר – פחד, חרדה, גועל, בושה או אשמה. בגלל המחשבה והפחד מגרימת אסון שיקרה לנו או ליקרים לנו, נוצרות תגובות להרגעה ובטחון. הבעיה שאדם הסובל מהפרעת OCD אינו מצליח להירגע לאחר חזרה בודדת על תגובה מפחיתת חרדה (קומפולסיה) לכן יש מחיר גבוה לחזרתיות בתגובות המנע ב-OCD. 

צפו בסרטון המסביר על הסיבות לחזרתיות בקומפולסיות:


בסרטון הזה דיברנו על שיטתו של דר’ פבריציו די דונה, מפתח שיטת MBCT ל-OCD, שיטה שפיתח במיוחד לטיפול בOCD.

למידע נוסף על טיפול MBCT >

רוצה שניצור איתך קשר?

    האם תגובת המשפחה יכולה לעזור ב-OCD?  

    כמו בכל הפרעה נפשית, התפתחותה, החרפתה ושימור הבעיה מושפעים כולם מהתגובה של האדם עצמו למצוקה וכן תגובת המשפחה והסביבה. אם המשפחה מוצאת את עצמה כועסת ומגיבה בצורה שיפוטית וביקורתית כלפי האדם ששוטף ידיים באובססיביות, זו תגובה טבעית אך לרוב לא יעילה בטווח הארוך, אולי אפילו תוביל להתנהגויות מרגיעות בעייתיות נוספות. למשל כדי להימנע ממחשבות חודרניות על זיהום שמוביל לטקסי ניקיון וכתוצאה מקבל ביקורת והאשמות, אדם יכול להשתמש בחומרים משני מצב רוח, וויד (מריחואנה), כדורי מרשם או שימוש יתר במסכים. פעמים רבות האדם יקבל תגובה מעודדת טקסים שכאלו מהסביבה, משום שגם הם נהנים מכך שיש שקט ופוחתים הטקסים הקודמים של הנקיונות, הבעיה היא שבנוסף להפרעת ה-OCD נוספת בעיית התמכרות. ההתמכרות עלולה להפוך לטקס הרגעה חדש שגובה מחיר עצום.

    צפו בסרטון שמסביר על OCD ואיך הוא מסבך את בני המשפחה מתוך ניסיון של המשפחה או בן/בת הזוג להטיב עם יקיריהם:

    איך תזהו שאתם או האדם היקר לכם סובל מהתמכרות בהקשר ל-OCD? 

    1. אם מתוארים תסמינים של מחשבות, תמונות או דחפים חודרניים, חוזרים ולא רצויים, מצוקה רגשית ו/או פעולה למניעתה שיוצרת הפרעה לשגרת יומו של האדם, למשל ביצועים והספק בעבודה שנפגעים, או קשרים חברתיים שמתמעטים.
    2. אם מתוארים ניסיונות כושלים להתעלם או לשלוט במחשבות, בתמונות או בדחפים, או נסיון לנטרל אותם עם מחשבות ופעולות אחרות.
    3. . אם נעשות פעולות מחשבתיות או התנהגותיות חוזרות ו/או מוגזמות לנטרל או למנוע אי נוחות או תוצאה מפחידה כלשהי. 
    4. הכרה במחשבות ו/או התנהגויות שחוזרות על עצמן כמוגזמות ודאגות בלתי סבירות, לא מציאותיות לגבי בעיות החיים. 
    5. היסטוריה של שימוש בחומרים משנים מצב רוח להתמודדות עם OCD.

    *קיימים תסמינים נוספים שונים ורצוי להיעזר באיש מקצוע מתחום הטיפול בהתמכרויות.

    כדי לטפל ב-OCD ביעילות לטווח הארוך, רצוי קודם לטפל בבעיית ההתמכרות שממסכת את תדירות ועוצמת המחשבות האובססיביות ואת הקומפולסיות.

    הרגלים ו-OCD

    הרבה פעמים אנשים מגיעים לטיפול בגלל מחשבות טורדניות, חרדות שונות ופחדים שהם מבינים שאינם הגיוניים אך גורמים להם לתגובות מקדמות ביטחון ולכן פוגעים באיכות החיים. לפי מחקרים לוקח בממוצע 7 שנים ארוכות עד שאדם מצליח לזהות ולקבל אבחנה נכונה ולקרוא לבעיה בשמה – OCD. בשנים שהאדם או האישה סובלים מהמחשבות האובססיביות והתגובות האוטומטיות אליהן, ההפרעה נהפכת להרגלים שמקבעים את ה-OCD כבעיה כרונית ולפעמים ממש הרגלים הרסניים.

    צפו בסרטון הסבר על OCD ופיתוח הרגלים:

    טיפול OCD – השלבים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי

    1. שינוי הערכת האיום המופרז.
    2. ניסוח האמינות לגבי שליטה על האובססיה.
    3. חיזוק הסובלנות וההכלה כלפי החרדה.
    4. מניעת טכסים.
    5. הפסקת ההתנהגויות של חיפוש וודאות
    6. הפחתת הימנעויות.

    מהלך טיפול OCD

    בטיפול מסבירים לסובל את הרציונל הטיפולי:
    כלומר – קבלה של צמצום הסימפטומים ותאפשר רק דרך שינוי צורת החשיבה על האובססיה ועל השליטה בה. הסובל לומד לזהות את ההערכות השגויות שמובילות לפרשנות שגויה של המשמעות האישית של האובססיה . איסוף ראיות ניתוח של עלות מול תועלת, זיהוי הנורא מכל וטעויות החשוב ואפשרות להחליף את האמונה לגבי הסכנה שטמונה באובססיה.

    ניסויים התנהגותיים (חשיפות) מציאת הסברים חלופיים, מציאותיים יותר, למידת אסטרטגיות של מניעת תגובה יעזרו לשנות את מערכת האמונות השגויות והסובל ילמד לזהות את ההבדל בין הערכת האובססיה לבין התוכן. בהמשך, הסובל ילמד לשנות את אמונות הליבה לגבי סכנה שליטה ופגיעות אישית.

    השינוי יתמקד בהערכת יתר של האויב, חשיבות המחשבות , שליטה במחשבות התמודדות עם חוסר וודאות, פרפקציוניזם וכישלון בשליטה על המחשבות. המטרה להחליף אמונות  לא יעילות באיום ובמשמעות האישית בצורך בשליטה במחשבות ובעידוד חשיפה ומניעת תגובה.

    בטיפול הסובל יתבקש לבדוק זוויות ראיה נוספות לגבי האובססיה והשליטה בה. יומלץ שהסובל יהיה פסיבי ויקבל את האובססיה במקום לשלוט בה. ההסבר החלופי ינוסח במילותיו של הסובל והוא יעזר בדוגמאות מתוך ההתנסות שלו.

    לנוכח הכרוניות של ה-OCD חשוב להתמודד עם האפשרות של הישנות עתידית של הסימפטומים ועל חיזוק היכולת לשמור על הישגי הטיפול לאורך זמן.

    טיפול מטא קוגניטיבי להפרעה טורדנית כפייתית (MCT-OCD)

    טיפול ל– OCD שמאמן אותך לזהות איך מתפתחות המחשבות הטורדניות ומנגנוני החשיבה המשמרים את הבעיה:

    טיפול מטאקוגניטיבי להפרעה טורדנית כפייתית (MCT-OCD) נועד להיות חלק מטיפול אחדעלאחד או טיפול קבוצתי לאנשים הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD). בפורמט הקבוצתי לא נדרש שיתוף אישי על הבעיה ולצד זה נדרשת התמדה בלמידה משותפת ומחוייבות לביצוע מטלות הטיפול בין המפגשים.
    טיפול זה כולל אימון ותרגול רב על החלקים המטאקוגניטיביים בחשיבה (סגנונות חשיבה האופייניים ל-OCD), הוא כולל כמה מרכיבים מגישת הטיפול הקוגניטיביהתנהגותי המתמקד בהטיות חשיבה ומטאקוגניציה הקשורות ל-OCD. הטיות קוגניטיביות ומטהקוגניציות הנלמדות בטיפול כוללות למשל תשומת לב מוגברת לגירויים שנחווים כמאיימים, תחושת אחריות מוגזמת של האדם להתכנות אירועים שליליים, כאשר שני אלו שכיחים בקרב אנשים רבים המתמודדים עם OCD. בטיפול לומדים 8 נושאים שיעזרו להתמודד בהצלחה עם OCD לאחר סיום הטיפול.

    מהי מטרת טיפול MCT – OCD?

    מטרת הטיפול היא לשנות את ההטיות הקוגניטיביות והמטאקוגניציות הללו. MCT-OCD, הידוע גם בשם myMCT, בנוי כהתערבות קבוצתית מבוססת תמונות ודימויים. מטופל לומד דרך החוויות של עצמו את השיטה. יחד עם מטפל או כקבוצה, המטופלים מזהים את ההטיות הקוגניטיביות והמטאקוגניציות שלהם בצורה משחקית תוך שימוש בתרגילים הומוריסטיים, ובצורה זו ניתן ללמוד אסטרטגיות התמודדות יעילות. MCT-OCD מתייחס גם לאמונות מוגזמות (למשל: “אני תמיד צריך לעשות הכל בצורה מושלמת“) וגם לאסטרטגיות התמודדות לא יעילות (למשל, ניסיון להדחקת מחשבות). בטיפול לומדים על שמונה הטיות/מטאקוגניציות קוגניטיביות בסך הכל

    • פרפקציוניזם 
    • חוסר סובלנות לאי ודאות 
    • מיזוג בין אמונה לתגובה המרגיעה 
    • שליטה במחשבות 
    • הערכת יתר של האיום 
    • תחושת אחריות מנופחת ועוד שתי הטיות מחשבתיות מורכבות

    בהתחשב בכך ש-OCD ודיכאון מתרחשים לעתים קרובות במקביל, דפוסי חשיבה דיכאוניים מטופלים גם הם.

    השיטה נמצאה יעילה במחקרים מאז שנת 2018 ושוכללה מאז. מטופלים (מעל 95%) מעידים עליה שהיא שימושית ויעילה עבור בעיית ה-OCD שלהם.

    לרכישת הספר- “להפחיד את הפחד” לחצו כאן.

    פנו אלינו לעזרה בנושא ומידע נוסף  – 03-5288171