פסיכותרפיה – מה זה ?

אנשים שונים מתמודדים עם בעיות ואתגרים במהלך החיים. חלק מהאנשים מתמודדים עם דיכאון, חרדות או הפרעות נפשיות שונות, ישנם אלו שזקוקים לעזרה בעת התמודדות עם מחלה קשה, ירידה במשקל או התמכרויות. יש אנשים שנאלצים להתמודד עם בעיות במערכות יחסים, מתחים, אובדן עבודה או מוות של אדם משמעותי. 

התמודדות עם בעיות כאלו ואחרות יכולה להיות מאוד מורכבת ומחלישה (לא יעילה), קל וחומר כאשר עוברים הכל לבד. כאן פסיכותרפיה נכנסת לתמונה, תוך שהיא מאפשרת לאנשים בכל הגילאים, לנהל חיים הרבה יותר מאושרים, בריאים ופרודוקטיביים. 

מהי פסיכותרפיה?

אז מה זה פסיכותרפיה? המשמעות של המילה פסיכותרפיה היא טיפול לנפש, שכן בלטינית המשמעות של המילה “פסיכו” היא נפש, והמשמעות של המילה “תרפיה” היא טיפול. בפסיכותרפיה המטפלים עובדים עם גישות טיפוליות שונות, כדי לעזור למטופלים לפתח הרגלים בריאים וטובים יותר, כאשר לרשותם עומדות גישות מגוונות, לרבות טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול בין אישי וסוגים אחרים של טיפול המאפשרים התמודדות יעילה עם הבעיות והאתגרים שחווים. 

טיפול פסיכותרפיה מבוסס על דיאלוג בין מטופל למטפל, והוא מציע סביבה תומכת שמאפשרת לדבר בפתיחות ולקבל חוות דעת אובייקטיבית, ניטרלית ולא שיפוטית. יחד עם הגורם המטפל, לומדים לזהות ולשנות דפוסי מחשבה והתנהגות שמונעים מהמטופל להרגיש במיטבו, כאשר לאורך המפגשים, לא רק פותרים את הבעיה שהביאה אתכם מלכתחילה לטיפול, אלא שרוכשים מיומנויות חדשות שיעזרו להתמודד טוב יותר גם עם אתגרים שיצוצו בעתיד. 

מתי כדאי לשקול טיפול פסיכותרפיה?

בכל פעם שאתם חשים פגיעה באיכות חייכם או חוסר שביעות רצון מהאופן שבו חייכם מתנהלים כעת, טיפול פסיכותרפי יכול לעזור. יש אנשים שמגיעים לטיפול כי הם חווים דיכאון, חרדה או כעסים במשך תקופה ארוכה, ואחרים יכולים לסבול מבעיות לטווח קצר ורק זקוקים לעזרה בניווט. אם אינכם יודעים מתי הזמן הנכון לפנות לטיפולי פסיכותרפיה, שימו לב לסימנים הבאים:

  • אתם מרגישים חוסר אונים, ועצבות באופן מתמשך.
  • נראה שהבעיות שלכם, כמו גם התחושה, לא משתפרות למרות המאמצים והעזרה מבני משפחה וחברים.
  • אתם מתקשים להתרכז במשימות עבודה או לבצע פעולות יומיומיות אחרות.
  • אתם דואגים יתר על המידה ומצפים לגרוע מכל.
  • הפעולות שלכם פוגעות בכם או באחרים.

מהם הסוגים השונים של טיפולי פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה היא עולם ומלואו ויש גישות טיפוליות שונות, לעיתים אותו מטפל התמחה במספר שיטות טיפול מגישה אחת או יותר. סוג הטיפול ייבחר בהתאם למספר גורמים כמו למשל מחקרים עדכניים, הגישה שבה דוגל המטפל שלכם והתאמה למצבכם. 

נקודת המבט המיוחדת של המטפל.ת תשפיע על אופן הטיפול, מטפלים אשר משתמשים בגישת הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי למשל יהיו יותר מעשיים, יבקשו מכם להתמודד ועל הדרך יעזרו לכם לפתח כישורי התמודדות יעילים יותר. 

גישה זו גם כוללת שיעורי בית כמו איסוף מידע כמו למשל לרשום את התגובות שלכם למצב מסוים, או תרגול מיומנויות חדשות אותן רכשתם בפגישה גם בין המפגשים וכדומה. 

לעומת זאת, גישות פסיכואנליטיות והומניסטיות יתמקדו יותר בדיבור מאשר בעשייה ובמהלך הדיון אתם תנתחו חוויות מוקדמות בחייכם, יחד עם המטפל, כדי להבין טוב יותר את המקור לקונפליקטים שלכם כיום. 

לעיתים מטפלים משלבים בין שיטות וגישות טיפוליות ומתאימים את הטיפול שלהם לצרכים שלכם. 

רוצה שניצור איתך קשר?

    מי יכול לעסוק בפסיכותרפיה?

    בעלי תואר שני (טיפולי) מתחומי המטפלים, עבודה סוציאלית, טיפול באומנות וכו’ 

    אלה, בדרך כלל עוברים הכשרה נוספת כדוגמת לימודי תעודה בפסיכותרפיה. במהלך הדרך הרצופה התנסות ולימודים, צוברים מומחיות רבה בהערכה, אבחון וטיפול בעיות נפש.  

    לכן, כאשר אתם מחפשים את הגורם הטיפולי עליכם להתייחס לסיבת הפניה, לאישיות שלכם ולמטרות התהליך לו אתם מצפים. 

    איך בוחרים טיפול פסיכותרפי מתאים?

    בעולם הפסיכותרפיה מטפלים ומטופלים עובדים יחד כדי להשיג תוצאות ולכן ההתאמה חשובה לאין שיעור. כימיה עם הגורם המטפל היא קריטית, לכן מלבד מומחיות וניסיון בטיפול בבעיות כמו שלכם, עליכם לחפש מישהו שגורם לכם להרגיש בנוח ומעורר בכם תחושת ביטחון. 

    כמו כן, עליכם לקחת בחשבון גם את הנקודות הבאות: 

    • האם זהו טיפול אישי או משפחתי?
    • מהן המטרות העיקריות של הטיפול?
    • כמה רחוק היו מוכנים לנסוע עבור טיפול?
    • מהם הימים והשעות הנוחים לכם?
    • מה אתם שואפים להשיג?

    מכיוון שישנה חשיבות לכימיה ביניכם לבין המטפל עבור טיפול אפקטיבי, גם המטפל עצמו צריך לקבוע אם ישנה התאמה אישית טובה, כמו גם מקצועית.

    שאלות נפוצות על טיפולי פסיכותרפיה

    זה טבעי להרגיש מעט מתח/התרגשות לפני פגישת פסיכותרפיה ראשונה, אבל כאשר יודעים מראש לקראת מה הולכים, יהיה פשוט יותר. 

    פגישה סטנדרטית נמשכת בין 45 דקות לשעה, וכדי להפיק את המרב מהזמן שלכם, כדאי להגיע עם רשימה של נקודות שאתם רוצים לכסות ודברים שעליכם תרצו לעבוד במסגרת הטיפול. היו מוכנים לשתף. ככל שתשתפו יותר, כך תעזרו לעצמכם ולמטפל להתקדם בצורה יעילה יותר בהשגת המטרות שלכם.

    זה נורמלי אם אינכם יודעים מה לעשות ברגע שהמפגש מתחיל, אולם קחו בחשבון שלמטפלים יש מספיק ניסיון והם אלו שיתנו את הטון למפגש. ברוב המקרים, בפגישה הראשונה תתבקשו לפרט על הסיבות שהביאו אתכם מלכתחילה לטיפול, בהתאם לתשובות שלכם, המטפל עשוי לעזור לכם לזהות את הבעיה שלכם והניח את היסוד לבניית תכנית טיפולית. קחו בחשבון שמדובר בתהליך ואף אחד לא צריך לדחוק בכם לומר יותר ממה שנוח לכם באותו רגע נתון. 

    חשוב שלא להאיץ בתהליך הזה, מה גם שהוא ימשך ליותר מפגישה אחת. תפקידו של המטפל להדריך אתכם ולאפשר לכם לקבוע את הקצב. ככל שתחושת האמון תגדל, כך תהיו יותר נכונים לשתף בדברים והטיפול יהיה יותר יעיל, זה אך טבעי.

    פסיכותרפיה זהו אינו טיפול פסיבי, זהו שיתוף פעולה פעיל ביניכם לבין המטפלים שלכם. מחקרים רבים מצביעים על כך שהמערכת היחסים בין המטפל למטופל, היא זו שיוצרת הבדל, גורמת לתהליך לעבוד ומאפשרת להשיג את המטרות והיעדים של הטיפול. 

    לכן הקפידו להיות משתתפים פעילים בטיפול שלכם, הגדירו מטרות, שאלו שאלות וצרו דיאלוג עם הגורם הטיפולי על מנת לאפשר לו להגיב ולהתאים את הטיפול אליכם באופן אישי. 

    כמו כן, תרגול הוא המפתח להצלחה. במיוחד כאשר פועלים לשינוי. קל מאוד ליפול חזרה לדפוסי חשיבה והתנהגות ישנים, לכן שימו לב לתגובות שלכם ויישמו את מה שאתם לומדים גם בחיים האמיתיים. באמצעות תרגול, תוכלו להטמיע את המיומנויות שרכשתם ולשמור על ההתקדמות שלכם גם לאחר תום הטיפול.

    פסיכותרפיה זו לא מחויבות לכל החיים. ישנם אנשים שיחושו שיפור לאחר כמה מפגשים בודדים, בעוד שאחרים יחושו שיפור לאחר חצי שנה או יותר. ההחלטה על סיום הטיפול תהיה משותפת לכם ולמטפל והיא תגיע לאחר ש”השתחררתם” מהבעיה שבגללה הגעתם לטיפול.

    מומלץ שלא תחשבו על פסיכותרפיה כעל תהליך בעל התחלה, אמצע וסוף. אתם יכולים לפתור בעיה אחת, ואז להתמודד עם מצב חדש בחייכם אשר דורש התייחסות. ובכלל, ניתן גם להגיע למפגשים בודדים אחת לתקופה, כדי להעריך את ההתקדמות. 

    לכאן או לכאן, מפגשים כאלו הם הדרך שלכם לצלוח תקופות מאתגרות בחיים ולהוביל לשינוי אמיתי בדפוסי חשיבה והתנהגות!