הערכה עצמית נמוכה

מחקרים מראים שרוב האוכלוסייה סובלת מהערכה עצמית ירודה, ביטחון עצמי נמוך או רגשי נחיתות. בצורה סכמתית, ניתן לחלק את האמונות האלה לשלוש דרגות:

  1. הערכה עצמית נמוכה מאוד. במצב זה האדם נזקק לקבל אישורים מהסביבה כדי לסמוך על עצמו. זה יכול להיות על ידי מילות הערכה, אהבה, תשומת לב וכדומה.
  2. הערכה עצמית שמושתת על ההשוואה שלנו אל אנשים אחרים, בדר״כ לקבוצת השווים.
  3. השוואה לאידיאלים שלנו.

כשמסתכלים על עצמינו דרך אחד או אפילו שלושת הגישות הנ”ל הבעיה ממשיכה כי אנחנו ערים לכל סימן של חוסר ערך.

אנחנו מוכיחים שוב ושוב את הנחות היסוד לגבי נחיתות, שאני לא מספיק שווה או תחושת חוסר ערך.

החיים בצד האמונות הנ”ל גורמות לכך שהאדם יחיה בתוך מתח מתמיד, ורוחו בדרך כלל עגומה.

לדוגמא: קיבלתם שבחים מהבוס על פרויקט בעבודה. ערך עצמי נמוך יגרום לחשיבה שלכם למזער את הפרגון או אפילו לבטל אותו על הסף. או למשל, קיבלתם ציון 90 במבחן וראיתם שסטודנט אחר קיבל ציון גבוה יותר. בשל ההשוואה הערכתם את ההישג שלכם כחסר ערך, או בגישה השלישית, השוויתם את בקיאותכם בחומר הנלמד עם אדם אחר שאתם מעריכים שהינו מומחה בתחום וביטלתם כליל את הניקוד הגבוה שהשגתם במבחן. 

כפי שניתן לראות, בטיפול CBT נשים דגש משמעותי על הפרשנות שלכם למצבים שונים ונזהה גישות שונות ועיוותי חשיבה.

במקרים קיצוניים המחשבות יכולות לגרום לאדם להגיב בצורות קיצוניות. הערכה עצמית נמוכה היא בעיה שקורית פעמים רבות כחלק מהפרעה אחרת: דכאון, חרדה מתמשכת, פוסט טראומה, OCD, הפרעת אישיות והפרעות כרוניות אחרות כמו סכיזופרניה.

נסתכל על זה במצב קל יחסית. נניח שיש לכם חרדה בזמן נהיגה שבה לא עסקתם במשך השנים. אם אכן נמנעתם לנהוג בכביש ספציפי יכול להיות שלא השתנה הרבה בחיים שלכם, כי לא כל כביש הוא חשוב ויש פתרונות טכניים. לצד זה, התעצמה אצלכם חוסר הוודאות אם אי פעם תצליחו להתגבר על הפחד מלנהוג באותו כביש. בכל פעם שעלה הנושא הגיעו גם מחשבות וזיכרונות על האימה שהרגשתם באותו כביש כשחוויתם התקף חרדה.

אם הזיכרונות לא היו מעיקים מספיק, גם אותן שלוש גישות חשיבה אולי הופעלו בצורת אותן מחשבות מעיקות. מובן שבמצב בו אין התקדמות לעבר הצלחה בבעיית הנהיגה, גם הערך העצמי עלול להיפגע כשיעלה הנושא. אם אני מרגיש חסר ערך משום שאיני יכול להתנייד ברכב יכול להיות שזה ישפיע על הבחירות שלי לגבי מקום מגורים, עבודה, זוגיות, תחביבים ותחומים נוספים.

רוצה שניצור איתך קשר?

    ד”ר ניר עישר ידבר על ביטחון עצמי:

    קיימות שיטות קוגניטיביות ייעודיות שנועדו לסייע בנושא של הערכה עצמית. חלק משיטות אלה, אף פותחו ושוכללו בתוך מכון פסגות. ניתן גם לנסות לבצע טיפול עצמי, בעזרת הספר “בוחרים להרגיש טוב” של ד”ר דיוויד ברנס.

    אם אתם סובלים מחוסר ביטחון עצמי, מהערכה עצמית נמוכה או מרגשי נחיתות, אנחנו כאן בשבילכם.
    התקשרו לטלפון 03-5288171 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    רוצה שניצור איתך קשר?